Van het oorspronkelijke tuinontwerp is weinig bekend. Het is waarschijnlijk ontworpen door Heinrich Friedrich Wiepking Jürgersmann. Er bestaan twee plattegronden, maar die staan vrij ver af van de situatie in het veld, en zijn dus waarschijnlijk schetsontwerpen en niet zodanig uitgevoerd. Het meeste beeldmateriaal stamt uit de jaren ‘50, en het is duidelijk dat er ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp toen al kleinere en grotere veranderingen hadden plaatsgevonden. Zo is de beplanting op de foto’s meer jaren ‘50, dan jaren ‘20, en past het slingerende pad niet in de taal van het oorspronkelijke ontwerp.
De tuin is ontworpen als eenheid met de architectuur van het huis. Het ontwerp is gebaseerd op een assenkruis dat huis, tuin en landschap met elkaar verbond. De terrassen zijn ingezet als bemiddeling tussen het kristalvormige huis en de helling. De assen, het programma van het huis en het reliëf hebben geresulteerd in vier tuindelen met een eigen karakter: noordwest (entree) - voorplein met bos tot aan terras, de zuidelijke en noordelijke boomgaard isolerend; noord-oost (muziekzaal) - fruitboomgaard; zuidoost (woonkamer) - terras met rozentuin (of vetplantentuin) en bessenterrassen, begrensd door fruitbomen en bloesemstruiken; en zuidwest (eetkamer) - terras met twee kastanjes, geterrasseerde helling en daarachter een fruitboomgaard.